سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هوشمندسازی خانه برای اوتیسمیها

داستان مارک و کودک اوتیسمی اش

اوتیسم نوعی بیماری ناخوشایند است که در زبان فارسی اصطلاحا به آن خود درماندگی گفته می‌شود. این بیماری باعث می‌شود که شخص مبتلا نتواند به خوبی با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند و به نوعی در ارتباط با خارج از خود با اختلال مواجه است.

مهندسان به کمک تکنولوژی چند قدم پا را فراتر گذاشته اند و با فراهم کردن بسترهای هوشمند سازی خانه برای اوتیسمی‌ها کمک زیادی کرده اند.

مشکلات کودک اوتیسم برای خودش و خانواده اش!

برادی از بدو تولد و به صورت مادرزادی به بیماری اوتیسم مبتلا بود. مشکل فقط این نبود و مشخص شد او به آپاراکسیانیز دچار است. این بیماری در واقع نوعی اختلال است و باعث می‌شود که کودک در تکلم و نوع بیان خود با مشکلاتی روبرو شود.

بردای هر روز صبح باید بیدار شود تا به مهدکودک برود. و بیدار شدندش با مشکلات بسیار زیادی همراه بود. پدرش مارک می‌گوید:

“بیدار شدنش دقیقا مانند یک کابوس وحشتناک بود، او هربار به شدت عصبی میشد، اسباب بازی های دم دستش را پرت میکرد، به یکباره صورتش قرمز میشد و مدام اشک میریخت.”

هوشمندساری خانه برای برادی

اما درست 3 ماه بعد وضعیت خانه و شرایط برادی عوض شد. مارک تصمیم گرفت ایده خانه هوشمند را برای فراهم ساختن یک فضای امن و بهتر برای فرزند اوتیسمی خود پیاده کند. برای همین منظور در اولین مرحله، او برنامه بیدارباش Control4 را در اتاق خواب برادی نصب و فعال کرد. در این برنامه وضعیت روشنایی هوشمند اتاق و پخش موسیقی در ساعت های از پیش تعیین شده کنترل میشد. اکنون با وجود چنین اتاق هوشمندی برادی با کارتون مورد علاقه خود کم کم و با شور و هیجان از خواب بیدار می‌شود بدون اینکه کسی حتی به او نزدیک شود.

حفظ امنیت کودک مبتلا به اوتیسم در خانه هوشمند

برادی عادت داشت که به صورت پنهانی از خانه بیرون برود. با اینکار هم امنیت خودش به خطر می افتاد و هم والدینش نگران می شدند. برای همین مارک در خانه هوشمند خود، سیستم ایمنی هوشمند نصب کرد که هر زمان برادی از خانه بیرون میرفت و یا در باز میشد، فوری به او اطلاع میداد. مارک بر همین اساس توانست نوعی سیستم ساده را طراحی کند که بر اساس پارامترهای‌زمانی، سنسور‌حرکتی هوشمند و بلندگو در هر اتاق بنا شده بود.