سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا جرمگیری به دندان آسیب میزند؟

یکی از زیبایی‌های انسان داشتن دندان‌های سفید و درخشان است، اما بعضی مواقع به دلایل مختلفی از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان لک‌های رنگی بر روی دندان ایجاد می‌شوند و این زیبایی (طرح لبخند) را از بین می‌برند. عادت کرده‌ایم هر لک و تغییر رنگی روی دندان را جرم و پلاک محسوب کنیم در حالی که اینگونه نیست و لک‌های دندان انواع مختلف دارند. بنابراین راه درمان همه‌ی لک‌های روی دندان جرم‌گیری نیست. با کلینیک دندانپزشکی تاج همراه باشید.

انواع لک دندان

لک خارجی: لک خارجی بر روی قسمت خارجی دندان یا همان مینای دندان ایجاد می‌شود. این لک‌ها بیشتر به رنگ‌های زرد و قهوه‌ای دیده می‌شوند.

لک‌ داخلی: لک‌های داخلی بیشتر در قسمت داخلی و عاج دندان ایجاد می‌شوند و این نوع لک‌ها نیز در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند. عواملی چون ژنتیک، شکستگی و آسیب به دندان و استفاده از مواد دندانپزشکی نامناسب در ایجاد این لک‌ها موثر هستند.

درمان

·       بلیچینگ

·       روکش (لمینت دندان و... ) یا ونیر کامپوزیت

·       باندینگ

جرم دندان و جرم‌گیری چیست؟

پلاک‌های میکروبی که که در اثر عوامل مختلفی در دهان به وجود می‌آیند با بزاق دهان ترکیب شده و روی دندان‌ها می‌چسبند و ایجاد لک و ظاهری نازیبا در دندان می‌کنند. جرم دندان با نخ‌دندان و مسواک از بین نمیرود بلکه باید به دندانپزشکی مراجعه کرد. برای از بین بردن این جرم و لک‌های دندانی از جرم‌گیری استفاده می‌شود. جرم‌گیری درواقع یعنی پاکسازی سطح دندان و از بین بردن زبری آن که با استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک انجام می‌شود.

آیا جرم‌گیری مینای دندان را از بین می‌برد؟

یک باور غلط که در بین مردم شایع شده است این است که جرم‌گیری باعث آسیب به مینای دندان می‌شود. این در حالی است که جرم و پلاک موجود روی دندان کم‌کم باعث از بین رفتن دندان و حتی تحلیل لثه می‌شوند.

حساس شدن دندان‌ها پس از جرم‌گیری

بعد از جرمگیری دندان‌ها حساس شده که این یک روند طبیعی است. بعد از جرم‌گیری به علت این که لایه‌ای از جرم و رسوب را از روی دندان برداشته‌ایم ریشه دندان بیشتر نمایان می‌شود همین مسئله منجر به ایجاد حساسیت دندان‌ها به سرما و گرما می‌کند که پس از مدتی این حساسیت از بین می‌رود.

آیا جرم‌گیری باعث لق شدن دندان می‌شود؟

یکی دیگر از باورهای اشتباه در مورد جرم‌گیری لق شدن دندان‌ها است. در واقع قبل از جرم‌گیری دندان لق بوده است چرا که این جرم بوده که باعث شده لق شدن دندان را متوجه نشویم.

بهتر است بخوانید

·       مجله سلامت دندان

مجله ترمیم و زیبایی دندان