سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کراس بایت چیست؟

کراس بایت یا بایت معکوس به معنی ارتباط غیر طبیعی بین یک یا چند دندان از ردیف بالایی با دندان مقابل در ردیف پایین است و به دلیل انحراف دندان از موقعیت طبیعی خود و یا غیرطبیعی بودن وضعیت فک رخ می‌دهد.

کراس بایت خلفی یک طرفه زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های بالایی شما هنگام قرار گرفتن روی دندان‌های پایینی، از یک سمت در داخل دندان‌های پایین قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید

·       مجله ارتودنسی دندان

·       ورزش،سلامتی و رژیم غذایی

کراس بایت قدامی که شبیه به وضعیت آندربایت است، زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های جلو در ردیف بالا هنگام قرار گرفتن روی دندان‌های ردیف پایین، عقب‌تر از دندان‌های جلویی ردیف پایین قرار می‌گیرند.

دلایل اصلاح “کراس‌بایت” عبارتند از:

  1. معکوس بودن اکلوژن
  2. رشد نامتقارن فک پایین
  3. بدتر شدن این وضعیت با گذشت زمان
  4. فروپاشی دندان‌ها به علت فشار نیروهای نامناسب

علت‌ها و عوامل کراس‌بایت

وضعیت کراس بایت توسط عوامل مختلفی ایجاد می‌شود ، اگر یکی یا هر دو والدین شما به این وضعیت دچار باشند، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز دارای این وضعیت باشید.

یکی دیگر از علت‌های کراس بایت ، ناهنجاری اندازه‌ی فک است ، اگر فک بالای شما کوچکتر از فک پایین باشد و یا در صورت عدم تطابق اندازه‌ی فک بالا و پایین ، وضعیت کراس بایت ایجاد می‌شود.

در کودکانی که دندان‌های شیری آنها به موقع نیفتد، ممکن است وضعیت کراس بایت ایجاد شود.

وجود لوزه‌ی سوم (آدنوئید) و لوزه‌های‌ بزرگ حلق نیز به پیدایش کراس بایت دامن می‌زنند. زیرا ممکن است کودک را به تنفس از طریق دهان به جای بینی مجبور کند. این امر ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند رشد مناسب فک را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی‌که کودک از طریق بینی تنفس می‌کند، زبانش بر روی سقف دهان قرار گرفته و به فک کمک می‌کند که به سمت طرفین رشد کند. اما کودکی که مجبور به تنفس از طریق دهان باشد، موقعیت زبانش جابجا شده و دور از سقف دهان قرار می‌گیرد و این باعث رشد نامتقارن فک می‌شود.

مشکلات کراس بایت

اگر گمان می‌برید که وضعیت کراس‌بایت دارید، برای تشخیص قطعی آن، حتماً به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید زیرا در صورت عدم درمان، کراس بایت می‌تواند موجب عوارضی مانند شل شدن دندان ، عقب نشینی لثه ، فرسایش بیش از حد مینای دندان و رشد نامتقارن صورت و انحراف فک گردد.

از خدمات کلینیک دکتر خدیوی به ارتودنسی (ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی و...)، ایمپلنت دندان و... میتوان اشاره کرد.