سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع ریتینر ارتودنسی (انواع نگهدارنده ارتودنسی دندان)

به طور کلی دو نوع اصلی نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی وجود دارد. ریتینر ثابت و ریتینر متحرک این دو نوع هستند که هر کدام به چند نوع دیگر تقسیم بندی می شوند. اگر در حال سبک و سنگین کردن درمان ارتودنسی دندان هستید و  یا به زودی دوره درمان شما به اتمام می رسد حتما این مقاله را بخوانید.

چرا از نگهدارنده ها استفاده می شود؟

حتی بعد از اینکه دندان های شما به طور دائمی در موقعیت جدید خود قرار گرفتند باز هم ممکن است دندان ها حرکت کنند و دوباره کج شوند. جویدن غذا، فرآیند رشد و سایش روزمره دندان ها می تواند منجر حرکت جزئی دندان ها شود. بنابراین انتظار نداشته باشید که بدون وسیله ای مانند ریتینر بتوانید از کج شدن دوباره دندان ها جلوگیری کنید.

اگر ریتینر متحرک ارتودنسی دارید

اگر نگهدارنده شما از انواع ریتینر متحرک است، استفاده از آن دقیقاً همانطور که متخصص ارتودنسی می گوید، بسیار مهم است. یک منبع معتبر نشان داد که متداول ترین دستورالعمل استفاده از نگهدارنده استفاده هر ساعته از آن است. یعنی هر روز، 7 روز هفته تا مدت یکسال. یعنی تا سال اول هر روز استفاده کنید و بعد از آن می توانید تنها شب ها و حین خواب از انواع ریتینر ارتودنسی استفاده کنید.

چک شدن انواع ریتینر ارتودنسی لازم است

هنگامی که استفاده از نگهدارنده خود را آغاز کردید، ارتودنتیست شما همچنان باید دندان های شما را چک کند تا مطمئن شود نگهدارنده شما از حرکت دندان ها آنها جلوگیری می کند. متخصص ممکن است نگهدارنده را تنظیم یا تعمیر کند یا در صورت لزوم یک ریتینر جدید برایتان در نظر بگیرد. معمولاً، 1، 3، 6، 11 و 24 ماه پس از برداشتن دستگاه های ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک خود باید توسط متخصص چک شوید. و ذکر این نکته لازم است که اگر نگهدارنده خود را گم کردید یا به هر نوعی دچار ترک خوردگی یا شکستگی شده است، باید ارتودنتیست خود را در اسرع وقت در جریان بگذارید.

میتوانید انتخاب ریتینر را به متخصص بسپارید

در خصوص هر نوع نگهدارنده ارتودنسی جوانب مثبت و منفی خاصی وجود دارد. متخصص ارتودنسی شما بر اساس حالت و وضعیت دندانهایتان و اینکه چه نوع ارتودنسی داشته ایدبهترین نوع نگهدارنده پس از درمان اصلی را در نظر میگیرد. به عبارتی هر چند ه شما نیز در این خصوص نقش موثری دارید اما اجازه دهید که متخصص ارتودنسی در تهران برای شما تصمیم گیری کند.

بیشتر بخوانید

·        قیمت ارتودنسی دندان

·       ارتودنسی سریع