سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا ژنتیک می تواند باعث چاقی شود؟

 

پاسخ کوتاه “بله” است. چاقی ارثی یا چاقی ژنتیکی واقعیت دارد. در واقع تحقیقات انجام شده در این خصوص نشان می دهد که تفاوت در ژن های شما می تواند منجر به مشکلات وزن (شامل اضافه وزن و چاقی) شود.

بنابراین اگر یکی از والدین شما چاق هستند (شاخص توده بدنی یاBMI برابر با 30 و بالای 30 دارند)، به احتمال زیاد شما نیز چاق خواهید شد. زیر استعداد چاقی در ژن های شما تعریف شده است. اما این بدان معنا نیست که تا آخر عمر چاق می مانید و ژنتیک اجازه لاغر شدن به شما نمی دهد.

شما می توانید با روش های مختلفی (از ورزش و دریافت رژیم لاغری گرفته تا در آخرین مرحله با کمک عمل جراحی لاغری) بلاخره وزن کم کنید و از شر چاقی خلاص شوید.

آیا چیزی به نام ژن چاقی وجود دارد که باعث چاقی ارثی می شود؟

اینکه برخی از افراد استعداد چاقی دارند مربوط به ژن ها می شود. یعنی  ژن ها می توانند باعث تغییراتی در بدن شوند که در نهایت موجبات اضافه وزن و چاقی را فراهم می کنند.

به عنوان مثال در همین زمینه ژنی وجود دارد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نام این ژن FTO است. این ژن در حدود در 43? مردم وجود دارد.

دانشمندان با انجام تحقیقات گشترده ای دریافتند افرادی که تفاوت خاصی در این ژن دارند، 20 تا 30 درصد بیشتر از دیگران احتمال چاقی دارند. در واقع تغییرات در این ژن اگر اتفاق بی افتد می توان FTO را ژن چاقی و عامل اصلی چاقی ژنتیکی دانست.

در واقع ایجاد جهش یا تغییراتی در این ژن در برخی افراد می تواند موجب چاقی و اضافه وزن شود. و به نظر می رسد که حتی بروز چنین تفاوت ها و تغییراتی در سطح این ژن طبیعی است.

بیشتر بخوانید ... پیکر تراشی

آیا ژن چاقی به تنهایی می تواند باعث چاق شدن افراد شود؟

چاقی یک بیماری بسیار پیچیده است و عوامل زیادی می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند. این یعنی ژنتیک تنها عامل چاقی نیست و به تنها نمی تواند باعث افزایش وزن زیاد شود. در عوض ژنتیک همراه با عواملی مانند سبک زندگی و رفتار و محیط دست در دست هم باعث چاقی می شوند

منبع:  بهترین جراح لاغری