سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارتودنسی تک فک در چه مواردی کاربرد دارد؟

اگر ناهنجاری های فک و دندان تنها در یک فک و در حد خفیف باشد، ارتودنتیست می تواند برای درمان از ارتودنسیتک فک استفاده کند. اما استفاده از این روش برای درمان صرفاً باید توسط ارتودنتیست به بیمار پیشنهاد شود.

ارتودنسی تک فک

ارتودنسی تک فک به این معنا است که ارتودنسی تنها برای یک فک بالا یا پایین مورد استفاده قرار می گیرد و تک فک مقابل فاقد لوازم ارتودنسی خواهد بود.

ارتودنسی به طور معمول برای هر دو فک به کار می رود تا دندان ها در یک فک علاوه بر اینکه با دندان های کناری ارتباط مستقیمی داشته باشند، بتوانند با دندان های فک مقابل نیز ارتباط صحیحی داشته باشند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی سریع دندان

ارتودنسی فک بالا

در صورتی که ارتودنسی فقط برای فک بالا یا پایین انجام شود می تواند موقعیت یک فک را نسبت به دندان های مجاور، در فک دیگر دچار تغییر کند. ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی در مفصل فک و جویدن شود و عملکرد دندان ها را دچار اختلال کند.

اختلال آندربایت و ارتودنسی فک پایین

اگر بیمار دارای اختلال باشد و درمان ارتودنسی صرفاً بر روی فک پایین انجام شده باشد شاید دندان ها صاف به نظر بیایند اما اختلال آندربایت حل نشده است.

اختلال آندربایت و ارتودنسی فک بالا

همچنین در صورتی که بیمار دارای اختلال اوربایت باشد و درمان را صرفاً بر روی فک بالا انجام داده باشد، در این روش نیز ممکن است دندان ها صاف به نظر بیابند؛ اما اختلال اوربایت برطرف نشده است و حتی باعث تشدید قوس فک موردنظر خواهد شد. پس بهتر است بیمار تصمیم گیری برای درمان را به عهده ارتودنتیست بگذارد.

ارتودنسی در بزرگسالی

در سنین بالا به دلیل اینکه همپوشانی دندان ها بیشتر می شود و دندان های جلویی بیشتر به جلو متمایل می شوند، درنتیجه فضایی بین فک بالا و پایین باقی نمی ماند و در اینصورت انجام ارتودنسی یک فک تقریباً غیر ممکن خواهد شد.

تخصص دندانپزشک در ارتودنسی تک فک

ارتودنسی یک فک کار بسیار پیچیده ای است که هر ارتودنسیتی نمی تواند از پس این کار برآید پس بهتر است برای درمان مشکلات فک و دندان خود حتماً نزد یک ارتودنتیست ماهر و باتجربه بروید تا بعد از انجام ارتودنسی دچار مشکل و عارضه جدی ای نشوید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی کودکان

 منبع