سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هرچیزی که باید درباره ونیر یا لمینت دندان بدانید

ونیر دندان  لایه‌هایی نازک و به رنگ طبیعی دندان ها هستند که برای بهبود ظاهر به سطوح جلوی دندان ها متصل می‌شوند. به این مواد لمینت نیز گفته می‌شود. ونیرها غالباً از جنس پرسلین یا رزین کامپوزیت هستند که به صورت دائم به سطح دندان های شما چسبانده می‌شود. با بهترین کلینیک دندانپزشکی در جنت آباد همراه باشید.

از ونیرهای دندانی می‌توان برای درمان تعدادی از مشکلات مختلف مربوط به دندان ها استفاده کرد. برخی از مشکلات مربوط به زیبایی دندان (طرح لبخند) که به کمک ونیر درمان می‌شوند عبارتند از:

  • شکسته شدن یا ترک برداشتن دندان ها
  • فرسودگی دندان ها
  • تغییر رنگ دندان ها
  • دندانی که کوچکتر از حد معمول است و با سایر دندان ها همخوانی ندارد

برخی از افراد تنها به منظور پوشاندن دندان های فرسایش یافته یا شکسته از ونیر ها استفاده می‌کنند. اما بسیاری دیگر به طور متوسط بین 6 تا 8 دندان خود را لمینت می‌کنند تا طرح لبخند ایده آل و یکدستی داشته باشند. استفاده از ونیر کامپوزیت بر روی 8 دندان جلویی در میان اغلب افراد رایج است.

انواع مختلف لمینت دندان

به طور معمول بیشتر ونیرهای دندانی از جنس پرسلین  یا سرامیک هستند. استفاده از ونیرهای دندانپزشکی معمولی و مرسوم در مقایسه با نمونه های جایگزین دیگر که با نام لمینت کامپوزیت شناخته می‌شوند، نیاز به آماده سازی بیشتری دارد.

استفاده از لمینت سرامیکی دندان همراه با تراش بخشی از ضخامت مینی دندان خواهد بود. این امر امکان قرارگیری و اتصال مناسب را فراهم می کند. نکته مهم درباره لمینت سرامیکی این است که نصب این مواد غیرقابل برگشت است. و می تواند دردناک باشد گه اغلب نیاز به بی حسی موضعی نیز دارد.

از طرف دیگر، لمینت ها کامپوزیتی ممکن است نیاز به آماده سازی کمی هستند. نصب این لمینت ها بر روی مینای دندان آسانتر است و معمولا نیازی به بی حسی موضعی ندارند. نصب لمینت دندان مانند فرآیند کاشت دندان یا تاج نیست. ونیرها سطح جلوی دندان را می پوشانند. در حالی که ایمپلنت ها جایگزین کل دندان میشوند.

بیشتر بخوانید

·       مجله ترمیم و زیبایی دندان

·       مجله سلامت دندان

·       مجله دندانپزشکی اینترنتی

مزایای ونیر دندان چیست؟

بزرگترین فایده استفاده از این مواد، بهبود ظاهر دندان های شما است. این مواد برای شما لبخند زیباتر، یکدست و درخشان تری به ارمغان خواهد آورد. ونیرهای دندانی اغلب برای درمان مشکلات زیر استفاده می شوند:

 

  • دندانهای شکسته یا ترک برداشته شده
  • تغییر شدید رنگ دندان ها که با جرمگیری قابل اصلاح نباشد.
  • وجود شکاف در دندان
  • کوچک بودن دندان ها بیش از حد معمول