سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترمیم دندان بدون تاج چیست؟

ترمیم‌دندان به روش های مختلفی انجام می شود و بسته به شدت پوسیدگی دندان ها و مقدار تراش دادن داخل آن ها، با یکدیگر تفاوت دارد.

اگر دندان به حدی تراشیده نشود که فقط لبه های آن باقی بماند، می توان از روش ترمیم دندان بدون تاج استفاده کرد؛ ولی گاهی اوقات ممکن است پوسیدگی دندان شدتش به حدی بالا باشد که نیاز باشد تمام سطح داخلی دندان تراشیده شود و فقط دیواره ی نازکی از آن باقی بماند.

در این حالت برای این که دندان پس از مدتی دچار مشکل نشود و مقاومت خود را حفظ کند، از تاج دندان استفاده می شود. بنابراین می‌توان گفت که ترمیم دندان بدون تاج یک روش به صورت دلخواه نیست و بسته به پوسیدگی و شدت آسیب دیدگی دندان، توسط پزشک در کلینیک دندانپزشکی تصمیم گرفته می شود که آیا ترمیم را بدون تاج دندان انجام دهد و یا با تاج دندان.

ویژگی های ترمیم با تاج دندان

شما می توانید دندانی را که بر اثر پوسیدگی آسیب دیده و نمی تواند فقط با پر کردن به حالت اولش باز گردد، توسط تاج دندان نگه دارید و همچنین از دندان های کودک خودتان در برابر پوسیدگی دندان محافظت کنید. به خصوص هنگامی که کودک در حفظ بهداشت روزانه دهان و دندان مشکل دارد.

 انواع مختلف تاج دندان

تاج های دائمی

تاج دائمی از جنس فولاد ضد زنگ، فلزاتی مانند طلا یا آلیاژ های دیگر،چینی، تمام رزین یا سرامیک ساخته می شوند.

تاج دندان همانطور که گفته شد از دندان پر شده محافظت می کند. معمولاً برای کودکان از تاج استیل ضد زنگ استفاده می کنند، این تاج، کل دندان را می پوشاند و از پوست پوسیدگی آن محافظت می کند. همانطور که گفته شد تاج استیل برای کودکان و برای دندان شیری شان استفاده می شود. بنابراین وقتی دندان شیری افتاد و دندان اصلی بیرون آند، تاج هم با آن بیرون می آید و نیازی به مراجعه دائم به دندانپزشکی ندارد و همچنین مقرون به صرفه تر از مدل های دیگر می باشد.

تاج های موقتی

تاج موقت را می‌توان در مطب دندانپزشکی تهیه کرد. در حالی که اکثر تاج های دائمی معمولاً در آزمایشگاه ساخته می‌شوند.

به‌طور معمول، تاج موقت از مواد پایه اکریلیک یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود و می‌تواند تا زمانی که تاج دائمی توسط آزمایشگاه ساخته شود، به عنوان یک تاج موقتی روی دندان قرار رگیرد و از دندان محافظت کند.

از خدمات کلینیک تاج به لمینت دندان، ونیر کامپوزیت، ایمپلنت دندان و.. میتوان اشاره کرد.