سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر قالب وردپرس چه تاثیری بر سئو دارد؟

 تغییر قالب وردپرس چه تاثیری بر سئو دارد؟

قالب سایت از دو بخش هسته و پوسته ساخته شده است. هسته بخشی است که به مدیر و کارشناس سئو امکان اعمال تغییرات اساسی و تکنیک‌های فنی، خارجی و داخلی سئو را می‌دهد. پوسته هم ظاهر و بخشی است که مخاطب شما آن را می‌بیند و با آن در لحظات اول ارتباط اولیه را برقرار می‌کند.

قبلا مفصل در مقاله “رابطه بین تجربه کاربری و سئو” در مورد وابستگی این دو بخش صحبت کرده‌ایم. اما در این بخش هم لازم است دوباره به صورت کوتاه آن را بررسی کنیم.

به طور کلی فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌توانند روی هر دو بخش اثرگذار باشند. هر کدام از این فاکتورها باعث ایجاد تغییراتی در نحوه کرول کردن و بازدید صفحات می‌شوند. این فاکتورها عبارتند از:

1.     ممکن است سرعت بارگذاری صفحات سایت کاهش پیدا کند.

 

موضوع سایت و همچنین تم انتخابی شما تعیین‌کننده سرعت سایت شما هستند. موضوع سایت شما مشخص می‌کند که چه تعداد از بازدیدهای سایت شما به اسکریپت تبدیل می‌شود. به همین دلیل هم تغییر قالب سایت شما می‌تواند سرعت صفحات را کاهش یا افزایش دهد.

اینکه شما هدف اصلی سایت خود را پیدا کنید و موضوعی را انتخاب نمایید که تا حد زیادی برای بارگزاری آن نیاز به اعمال سیستم‌های خاصی نباشد، یک قاعده کلی در انتخاب قالب سایت است.

برای توضیح بیشتر باید بگوییم که اگر موضوعات انتخابی شما نیاز به افزونه‌ها یا سفارشی‌سازی صفحات داشته باشند، عموما زمان بارگذاری صفحه افزایش پیدا می‌کند. حتی ممکن است این سفارشی‌سازی‌ها با تم کلی شما ناسازگار باشد و باعث کند شدن شدید طرح زمینه فعلی شما شوند. پیشنهاد ما این است که قبل از اعمال تغییرات، از یک کارشناس سئو تکنیکال پرس و جو کنید و با تجربه‌ی یک فرد حرفه‌ای تم سایت خود را عوض کنید.

برای مطالعه بیشتر: دانلود رایگان دوره سئو

2.     ممکن است طراحی و UX سایت شما بدتر شود.

قالب وردپرس شما، روی یکی از مهمترین و قوی‌ترین فاکتورهای مدرن سئو سایت، یعنی طراحی و ساختار سایت شما اثرگذار است. از بعد روانشناسی، استفاده از موضوع و طراحی شرایطی که شما را راضی می‌کند، باعث می‌شود مزه‌ی لذت زیر دندانتان برود و به راحتی از سایتی که فرآیند کوتاه و ساده‌ای دارد استفاده کنید.

اما چیزی که بسیار مهم تلقی می‌شود، دیدگاه کاربران شما نسبت به طراحی سایت است. تجربه کاربری در نرخ تبدیل و سئو موثر واقع می‌شود، بنابراین ممکن است انتخاب یک قالب اشتباه سایت، سئو را بهبود ببخشد یا رو به نابودی ببرد.

تقریبا در تمام موارد، زمانی که موضوع و ساختار یک سایت تغییر می‌کند، باعث سردرگم شدن کاربران در ابتدای کار می‌شود. این سردرگمی تا زمانی که دوباره به این ساختار جدید عادت کنند. این یک واکنش ذهنی از طرف مخاطب است و نمی‌توانیم از قبل چیزی را دقیق پیش‌بینی کنیم.

برخی عوامل عینی هم وجود دارند که می‌توانید قبل از تصمیم‌گیری در مورد ایجاد تغییرات، ساختار سایت خود را به طور موثر آنالیز کنید. برای این کار می‌توانید نکات اساسی و موثر در UX را بررسی کنید.

3.     می‌تواند روی عملکرد جستجوی سایت شما تاثیر بگذارد.

برخی از تم‌ها می‌توانند عملکرد سرچ سایت شما را حذف کنند. قبل از اجرای قالب سایت جدید، مطمئن شوید که همه قسمت‌های سایت به خوبی کار می‌کنند. اگر در حال حاضر از نوار جستجو استفاده می‌کنید، بررسی کنید که آیا موضوعات جدید هم از آن پشتیبانی می‌کنند یا نه. اگر هم از این نوار استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم آن را در قالب جدید و روی سایت خود پیاده کنید.

انجام این کار به کاربران این امکان را می‌دهد پیمایش بهتری در سایت شما داشته باشند. در واقع با این کار شما از طریق ردیابی سرچ سایت، قسمت‌های جذابی که بازدیدکنندگان به آن‌ها علاقه‌مند هستند را دنبال کنید. به علاوه، عملکرد سرچ سایت را هم می‌توانید گسترش دهید که تعدادی قالب سایت هستند که می‌توانند به این روند کمک کنند.

به طور پیش فرض، زمانی که کاربران از طریق نوار جستجو سایت شما به دنبال اطلاعات هستند، وردپرس مطابقت، عنوان پست و محتوای پست را بررسی می‌کند. اگر افراد نتایج نامربوطی ببینند، این اشتباه یکی از اشتباهاتی می‌شود که در دسته تاثیر قالب سایت روی سئو قرار می‌گیرد و ممکن است به رتبه‌بندی شما آسیب بزند.

4.     قالب‌بندی محتوای خود را تغییر دهید.

تم‌های مختلف می‌توانند بر قالب عناصر ضروری HTML هم تاثیر بگذارند. یکی از اتفاقات رایج، تکرار تگ‌های عنوان است. این کار باعث گیج شدن گوگل و سردرگمی کاربران سایت می‌شود، چون هر دو انتظار دارند سلسله مراتب منظم و مناسبی از عناصر برای آن‌ها وجود داشته باشد.

مثلا اگر موضوع فعلی شما نیاز داشته باشد که تگ‌های H1 را به صورت دستی اضافه کنید، ممکن است برای سایت مشکل ساز شود. تعدادی قالب سایت جدید وجود دارد که می‌توانند این ویژگی را به صورت خودکار داشته باشند که برای حذف عناصر اضافی، صفحات قدیمی مجددا مشاهده شوند.

5.     یک قالب سایت خوب از عملکرد بومی وردپرس استفاده می‌کنند.

اگر در مورد استفاده از یک قالب تصمیم گرفته باشید، احتمالا قابلیت‌های ارائه شده توسط آن را هم کشف خواهید کرد. لازم نیست در حال حاضر خودتان یک متخصص فنی باشید، اما قبل از هر تغییری باید تم‌های مدرن خوبی را پیدا کنید که با عملکرد بومی وردپرس ارائه می‌شوند. شاید در این شرایط ویژگی‌های سفارشی بسیار زیاد را از دست بدهید اما مطمئن هستید که قالب سایت شما تاثیر مخرب روی سئو ندارد.

وقتی وردپرس عملکردهای اصلی خود را آپدیت می‌کند، هر چیزی که به صورت سفارشی ساخته می‌شود، ممکن است آسیب ببیند. با این حال، فرض کنید قالب شما از عملکرد بومی استفاده می‌کند. در این صورت، شانس اینکه ویژگی‌های سایت تخریب شوند، کمتر خواهد بود چون توسعه‌دهندگان وردپرس در مورد ویژگی‌های مورد تایید خود حساس عمل می‌کنند.

بیشتر یدانید: آموزش کیورد ریسرچ