سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چطور کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

چطور کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کلمات کلیدی هدفمند و موثر بهتر است از چک لیست زیر کمک بگیرید.

  1. اولین چیزی که بررسی می‌کنید میزان تقاضا برای keyword مد نظر شما است. اصطلاحا به این میزان تقاضا Search demand گفته می‌شود. این میزان بر اساس حجم جستجوهای ماهانه این کلمه است. برای سنجیدن حجم جستجو هم از یک Search volume کمک می‌گیریم. پیدا کردن حجم جستجو با کمک یکی از ابزارهای کیورد ریسرچ امکان پذیر است. ابزارهای مفید این کار عبارتند از:
  • Google Search Console
  • Ahrefs Keyword explorer
  • Semrush

البته توجه داشته باشید که آمارها برای همه کیوردها هم به خوبی کار نمی‌کند. مثلا شما اگر بخواهید مایل به کیلومتر را تبدیل کنید و عبارت  “Km to Mile” را سرچ کنید، با ماشین حساب خود گوگل مواجه می‌شوید. مسلما کاربران ترجیح می‌دهند که از خود این ماشین حساب استفاده کنند. آمار کلیک عبارت Km to Mile خیلی هم بالا خواهد بود. اما در واقع برای صفحات دیگر هیچ بازدهی نخواهد داشت. پس نباید صرفا روی فاکتور میزان تقاضا تمرکز کنید و باید فاکتورهای دیگری را هم در نظر بگیرید.

برای مطالعه بیشتر: دوره تخصصی سئو

 

2.      پتانسیل ترافیک موضوعات را بررسی کنید. پتانسیل ترافیک موضوعات، کل ترافیک سرچی را نشان می‌دهد که keyword انتخابی شما پتانسیل بهینه‌‌سازی برای چند کلمه‌ی دیگر را دارد. هر چه پتانسیل بهینه‌سازی برای کلمات بیشتری داشته باشد، شانس دریافت ترافیک ارگانیک و قرارگیری در رتبه‌های بالای گوگل هم دارد.

در واقع همین ویژگی است که باعث می‌شود پتانسیل ترافیک خیلی بیشتر و مطمئن‌تر از حجم جستجو است. برای تعیین این پتانسیل باید ببینید رتبه‌های برتر گوگل برای کیورد انتخابی شما چه میزان ترافیک دریافت می‌کنند.

البته این فاکتور هم به تنهایی قابل استناد نیست. مثلا ممکن است حجم جستجوی یک عبارت کلیدی 150 سرچ در ماه باشد اما پتانسیل ترافیک آن کمتر از 100 باشد. همین مسئله باعث می‌شود تصمیم‌گیری برای استفاده از این عبارت در دیجیتال مارکتینگ دشوار شود. پس برای هدفمندتر شدن فرآیند بهتر است یک فاکتور دیگر را هم لحاظ کنیم.

3.      پتانسیل بیزنسی عبارت یا موضوع مورد نظر را ارزیابی کنید. پتانسیل تجاری کلمات کلیدی نشان‌دهنده ارزش یک کلمه یا عبارت برای کسب و کار شما است. این ارزش کاملا به جایگاه و مدل کسب و کار شما محدود می‌شود. بنابراین یک راه ساده برای انجام ارزیابی این پتانسیل، امتیازدهی 1 الی 3 به کلمات کلیدی است که در فرآیند کیورد ریسرچ آن‌ها را بدست آورده‌اید. هر چه عدد بالاتر باشد، موضوع برای بیزنس شما اهمیت بیشتری دارد.

انواع کلمات کلیدی در سئو

صحبت‌های زیادی در مورد کلمات کلیدی SEO وجود دارد. اما سوال اصلی اینجا است که چطور باید بفهمیم چه نوع Keyword‌هایی را باید انتخاب کنیم؟ از چه کلماتی برای بهره‌وری حداکثری سئو خود استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که برای هدف قرار دادن مخاطبان در هر مرحله از فرآیند باید از کلمه‌های  کلیدی مختلفی استفاده کنید. به این ترتیب شما به طیف وسیع‌تری از افراد دسترسی خواهید داشت و شانس بیشتری برای جذب مشتری دریافت می‌کنید. فقط کافی است بدانید چند نوع کلمه کلیدی وجود دارد و هرکدام در چه بخشی از محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این بخش خیلی خلاصه در مورد هر کلمه کلیدی صحبت خواهیم کرد.

 

  1. Short-tail keyword

همانطور که از نام آن پیدا است، کلمه کلیدی Short-tail، عبارت کوتاهی است که از حداکثر 3 کلمه تشکیل می‌شود. گاهی به این کلمات، کلمات head هم گفته می‌شود.

کلمات Short-tail حجم زیادی از آمار سرچ را دارند و به همان اندازه هم رقابتی هستند.

کاربران در سرچ‌های اولیه خود از کلمات کلیدی کوتاه استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم هست که تعیین هدف دقیق برای موتورهای جستجو با کمک این نوع کلمات بسیار دشوارتر است.

به عنوان مثال شما در مورد “هندوانه” سرچ می‌کنید. موتور جستجو همزمان هم به دنبال مطالبی در مورد ویتامین‌ها و خواص سلامتی می‌گردد، هم ارزش غذایی و هم دستور تهیه نوشیدنی‌هایی که با این میوه تهیه می‌شوند.

” کلمات کلیدی Short-tail در تطبیق هدف جستجو به خوبی عمل نمی‌کنند.”


پینشهاد مطالعه: آموزش سئو داخلی